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ENAC's TB20 upgraded by DAHER

Hi everyone,
You might find this article published last week in Air&Cosmos (largest French magazine for aerospace) interesting.
Quick translation:
“Daher delivered to ENAC (French national civil aviation academy) its 37th and last modernized TB20.The plane will join the fleet of 130 training aircrafts mainly used for ATP training. Modernization included the installation of a Garmin G500 integrated navigation suite, of two GNS430 comm/nav/GPS sets, of a flight data recorder and several additional options.”

Last Edited by Nestor at 23 Sep 16:07
LFLY, France

That’s the G500 STC that Socata holds. Probably signed the agreement with ENAC a long time ago.

But, where did the planes come from? Did they have 37 airframes, or a huge pile of parts, stashed away somewhere? The last production was in 2002.

Administrator
Shoreham EGKA, United Kingdom

Those are “retro-fits” on their Legacy TB-20s

note they still installed old GNS430Ws

Last Edited by Michael at 23 Sep 17:21
FAA A&P/IA
LFPN

The “project” started in 2011 :

Publié le 22/06/2011 à 08:03

L’école nationale d’aviation civile (Enac), basée à Toulouse, vient de retenir Daher-Socata pour assurer la modernisation avionique de sa flotte de 37 avions. Le TB 20 Trinidad, construit par la Socata, sert d’avion-école à l’Enac. Les futurs pilotes de ligne font leurs premières armes sur ce petit avion qui a fait ses preuves depuis longtemps. Une instrumentation modernisée va être installée sur les avions et notamment une suite avionique intégrée Garmin G 500. « Nous nous réjouissons de renouer notre relation de longue date avec Daher-Socata, partenaire historique de notre école », a déclaré Marc Houalla, directeur de l’Enac. « En adoptant une configuration « glass cockpit » sur nos avions TB 20, nous préparerons plus efficacement nos élèves pilotes de ligne à leur futur environnement de travail. »

« Ce contrat est un bon exemple de notre engagement auprès de nos clients à leur assurer un support technique et les assister sur le long terme pour continuer à exploiter leurs avions », a-t-il conclu.

FAA A&P/IA
LFPN

For what Socata charged them, I’m sure they could have gone somewhere else, get another G500 STC done, do all the installation work and from the money saved, go on a round the world trip with their entire fleet…

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